Ha extravertlttal beszlsz:
– hagyd, hogy kezdjen el beszlni;
– lssa meg benned a lelkesedst s az energit;
– viszonylag gyorsan vlaszolj, ne legyenek hosszas sznetek;
– engedd meg neki, hogy meghatrozott vgkvetkeztets nlkl beszlhessen;
– szmts arra, hogy holnap mr msknt fogja ltni a dolgokat, mint ahogy ma eladja;
– ne cenzrzz – hadd mondjon ki furcsa, mg akr befejezetlen gondolatokat is;
– szmts arra, hogy rgtn a megbeszls utn cselekedni kezd.
Ha introvertlttal beszlsz:
– informld elre a megbeszlsrl s a tmrl;
– kezdjl el beszlni, de ne hengereld t le a meglls nlkli beszddel;
– ha krdezel, vrd ki a vlaszt, vagy valamikppen tudd meg, mikor fog vlaszolni;
– ne kezdjl bele egyszerre sok tmba;
– bzzl benne, hogy amit ma kimond, azt vrhatan holnap is gy gondolja;
– inkbb ngyszemkzt vagy kiscsoportban beszljetek;
– hidd el, hogy rdekldik, mg ha ezt nem is mondja ki;
– ha a tma tnyleg rdekel, akkor nyitott krdseket tegyl fl, klnben csak igen-nem vlaszokat kapsz.
Ha rzkelvel beszlsz:
– legyen a tma egyrtelm s konkrt;
– tnyeket, pldkat, rszleteket mondjl;
– lpsrl lpsre adjl informcit;
– derljn ki a tma s a megoldsok haszna;
– lgy gyakorlatias s realista;
– a terv legyen jl tgondolt, elre kidolgozott rszletekkel;
– lgy precz, s derljenek ki a konkrt megteend lpsek.
Ha intuitv szemllyel beszlsz:
– elszr is – lssa az tfog kpet;
– derljenek ki a nyitott lehetsgek;
– mondhassa az tleteit, ne krd rgtn szmon a megvalsthatsgot;
– nyugodtan hasznlj hasonlatokat, metaforkat;
– ne raszd el rszletekkel, csak ha rjuk krdez;
– fogadd el, hogy ugrltok az tletek kztt, s nem egyenes ton haladtok;
– engedd t lmodni, s ne pukkaszd ki az tleteit;
– fogadd el, hogy nem a kzsen megtapasztalt mltbl pti fel a jvt.
Ha gondolkodval beszlsz:
– lgy sszefogott s logikus;
– az okok s okozatok, a mellette s ellene szl rvek kvetkezetesen legyenek felptve;
– ne kezdd azzal, hogy lehet, hogy „ez ugyan logikus, de rosszul hat az emberekre”;
– bzzl az igazsgrzetben;
– arra lgy kvncsi, hogy mit gondol;
– lgy higgadt s logikus;
– ne hidd, hogy nem fontosak neki az rzsek, de ne is vrd el, hogy beszljen rluk;
Ha rzvel beszlsz:
– ismerd meg t, mieltt a feladathoz kezdtek;
– szemlyes s bartsgos hangvtel megbeszlst vezessl;
– vlaszodat kezdd azzal, amiben egyetrtetek;
– szmts arra, hogy ha kemnyen, tapintat nlkl kritizlod, megbntdik, s bezrul eltted;
– ne lepdj meg, s tekintsd figyelembe veend adatknt, ha kimondja, amit rez;
– legyl tudatban annak is, hogyan hat, ahogy beszlsz, nemcsak annak, mit mondasz;
– ne vrj tle nylt kritikt;
– mondd el, hogy egy vltozs mirt lesz j az embereknek is, nemcsak az eredmnyessgnek.
Ha megtlvel beszlsz:
– rkezz idben s felkszlten;
– lgy dntskpes s hatrozott;
– juss el a kvetkeztetsig, zrd le a tmt, aztn kezdjl j tmba;
– ne tartson tovbb a megbeszls, mint amiben megllapodtatok, ha mgis szksges, egyezzetek meg; de ne hasznld az idejt;
– maradj a tervezett tmnl;
– ne okozz meglepetst, figyelmeztess, ha vltozs vrhat;
– mutass r az eredmnyekre;
– ktelezd el magad, ne hagyd nyitva egyiktk szerept sem.
Ha szlelvel beszlsz:
– szmts sok krdsre;
– hozzl be j informcit, lehetsget;
– ne knyszertsd bele dntsbe;
– hagyjl neki idt az alapos tbeszlsre, informcigyjtsre;
– hagyjl neki mozgsteret vltoztatsra;
– figyelj a folyamatra is, ne csak az eredmnyre;
– lgy nyitott jabb informcikra;
– ne kvnj tle hatrid eltti teljestst